Wednesday 23 May 2012

hati vs akal

Salam,

Setiap manusia diberi akal fikiran untuk berfikir.. Akal juga digunakan untuk membuat sesuatu keputusan yang relevan. Tapi kadang-kadang bila akal berkata 'ya' hati pulak sebaliknya. Bila akal kata 'dia kot jodoh aku' hati pulak akan berkata 'bukanlah' adakalanya hati dan akal selalu berselisihan faham tentang apa yang diinginkan.. Susah betul kita nak collaborate kan hati dengan akal supaya seriring dengan apa yang kita nak. 


Adakalanya bila hati mula dupdapdupdap itu semestinya nampak si jejaka gantang(gantang la sangat), akal mula melakukan suatu proses dengan mengeluarkan hujahnya 'Jangan nak mengatal. Tak pasal-pasal laki orang. Study dulu and grab your target to be a successful people'.. Lepas tu mulalah teringat pesan mak ayah.. "Belajar dulu. Bercinta kemudian.. umur baru setahun jagung dah nak menggatal"  <-- okay itu nasihat masa saya sekolah.. 

Sekarang bila sudah berada di tampuk peningkatan usia segala macam-macam ayat nasihat, bebelan pun masih disembur seperti machine gun memuntahkan pelurunya. Nanti ada lah saudara dekat malah yang jauh mula bertanya pada ayahanda yang tersayang. "Usop, ko bilo lai nak ado monantu. Den dah dapat sopasang ha". Kita yang dengar pun amboi ayat.. Kot tengah makan ke tak ke tersembur nasi ataupun tengah minum tersembur air kat muka orang depan.. Lebih-lebih kat depan kita tu si jejaka tampan.. okay jejaka tampan itu tipu.. 

Biasalah adat kehidupan.. Ada orang nak sangat tahu anak orang tu ada jodoh ke tak.. Apa boleh buat hati dan akal selalu memberi pendapat yang berbeza.. Bila hati kata nak kahwin cepat, akal cakap ko ingat senang nak cari suami yang soleh gitu.. Yang boleh menjamin masa depan kau dan sebagainya.. 

Hati oh Hati.. Akal oh Akal.. berilah kerjasama pada tuan empunya badan.. Susah lah kalau asyik nak bertelagah tak tentu hala je..Hancur lebur segala keputusan yang nak dibuat.. Doa selalu untuk dipertemukan dengan sang bertuah ye.. Ni kan bulan Rejab.. banyak-banyak kan doa.. Bukan doa yang bukan-bukan taw. Doalah untuk kesejahteraan hidup sendiri serta keluarga.. Jangan lupa doa dapat jodoh awal bagi yang teringin nak kahwin.. hee..

Wasalam..

No comments:

Post a Comment