Wednesday 20 February 2013

Ia runtuh jua akhirnya

Akhirnya tangisan yang selama ini aku pendam dari mak ayah jatuh jua menyembah bumi. Angah cuba kuatkan diri angah tapi kali ini dengan pelbagai dugaan yang datang angah betul-betul tak tahan. Tangisan yang angah cuba tahan memakan diri apabila mak terdengar esakan itu. Mak siap cakap duit jangan risau. Mak boleh cari. Seboleh-bolehnya angah taknak guna duit mak dengan ayah sesen pun. 

Cukuplah selama ini angah rasa angah jadi bebanan mak dengan ayah. Mak dengan ayah dah banyak habiskan duit besarkan, sekolahkan angah. Biarlah dunia universiti angah berdikari sendiri tanpa meminta duit dari mak ayah. Cukuplah bila orang lain yang memberi bebanan pada mak ayah. Angah tak suka meminta-minta pada orang walaupun saudara sendiri kerana angah tahu kelak ia akan menjadi makanan rutin dan harian. 

Angah taknak benda tu dalam hidup angah sebab nanti sampai suatu ketika angah akan meminta, meminta dan meminta sehingga tiada kesudahannya. Lebih baik angah cegah diri angah dari perkara sebegitu. Selama ini angah cukup kuat nak hadam segala masalah. Tapi bila angah tengok keresahan di muka ayah, angah tahu ayah tengah runsing nak fikir bagaimana nak selesaikan semua masalah. Kalau boleh biarlah masalah itu yang angah yang selesaikan bukan ayah. Angah taknak tengok ayah bersusah payah lagi di umur begini. 

-Bila diri tak segagah dulu-

2 comments:

  1. menangis lah . wanita dgn air mata memang kawan baik . segagah mana pon kita , mesti ada kelemahan yang tersembunyi . takpe . keep moving on . insyaAllah , ada caranya .

    ReplyDelete
  2. thanks for the support. InsyaAllah i'll be ok.

    ReplyDelete