Sunday 3 February 2013

Trend kini - Minat Artis Korea



Assalamualaikum w.b.t.


#This will be the long-long post. Sila bersabar bila membacanya. 


Cuti yang tinggal sebulan ni digunakan dengan menghadiri majlis kahwin sedara, jiran dan juga kenalan. Ada juga masa cuti ini diisi dengan jumpa kawan-kawan before bermulanya semester baru. Alhamdulillah cuti yang perlu digunakan sebaik-baiknya sebab bukannya selalu sangat dapat spend time dengan family kan. Even belajar dekat Melaka dan rumah dekat N9 pun jarang balik. Kadang-kadang sebulan lebih baru balik. Sampai kawan-kawan dok cakap kalau aku lah Yana rumah dekat tiap-tiap minggu aku balik rumah. Actually bukan taknak balik, tambah-tambah kita student. Jadual even tak penuh mana pun pack dengan assignment. Kalau balik rumah tiap-tiap minggu, memang assignment tu tak pandang rasanya kot. Sebab confirm berjalan dengan family kalau dah balik rumah. That's why I'm prefer to stay at hostel and settle my assignments. Walaupun banyak dugaan duduk hostel tapi keje confirm settle.

Tak tahu lah korang sedar ke tak sekarang ni ramai sangat rakyat Malaysia yang fanatik gila dengan artis Korea. Rasanya confirm lah perasan kan sebab ramai dah rakyat Malaysia nak ikut gaya atau fesyen dari Korea bagai. Then, bila ada konsert sume ramai yang sanggup berhabis duit beli tiket semata-mata nak tengok artis pujaan mereka depan-depan. Tambahan pula muka dorang semuanya pink-pink jambu gitu, comel-comel. Ye dak.

#LikeThis

Kim HyunJoong, Leader of SS501, Actor of BOF

Girl Generation

Lee Hyori


AND me is one of them yang sangat-sangat fanatik dengan artis Korea. #TapiItuDulu Bukan sahaja artis malah pelakon, MC, comedian pun I kenal and fanatics gila sampai tiap-tiap bulan wajib beli KLIK, E-POP dan majalah yang memang berkaitan dengan artis korea dan juga Taiwan. Dah boleh nampak kan berapa banyak duit yang telah I bazirkan dekat benda-benda alah ni sume. Kalau simpan duit tu mesti dah beribu-ribu ada dalam bank tu ha. You know what, I membesar dengan cerita-cerita Cina, Japan dan Korea. Memang dari sekolah rendah lagi I dah mengenali pelakon-pelakon Korea, Taiwan, Japan. Sebab tiap kali balik sekolah confirm mengadap tv. I think start with the Winter Sonata, Autumn In My Heart, Full House, Sweet Spy, cerita-cerita Hong Kong, Japan, Taiwan  macam GTO, HanaKimi, ISWAK, Prince Turn to Frog, Magicians of Love dan banyak lagi. *tak ingat sangat dah. 

Autumn In My Heart. The sad story that make me always cry when watch it.

ISWAK. Drama that my friend love to watch again and again.

Lead Actor&Actress w/ Jimmy Lin yang sudah berusia tapi still nampak muda dan juga Yoo Hana pelakon Korea


Sejak kebelakangan dalam 3-4 tahun ni, kita nampak ramai sangat peminat artis Korea yang terlampau fanatik. Bukan sahaja saya seorang yang perasan, malah kawan-kawan saya yang dulunya peminat tegar Korea turut melihat perkara yang sama.  Sejak peningkatan peminat Korea di Malaysia dan semakin ramai yang  mengenali artis Korea, kami sedar minat kami pada artis Korea dan juga yang berkaitan makin menipis. Malah artis dan juga lagu-lagu baru yang berkumandang di radio adakalanya kami tidak tahu siapa yang nyanyi. Bila orang tanya pasal Korea kami jadi blur. 

Bila tengok ada kawan-kawan yang baru kita kenali baru nak start minat Korea kita jadi macam  #eh. Aku dah lama minat sejak sekolah rendah dan sejak dorang debut awal-awal lagi. Lagi awal dari korang yang baru nak minat tetiba. Contohnya macam BigBang. I have collections of all theirs songs from their debut in the music industry until the new one. Then SuperJunior yang pernah buat klip video dekat Putrajaya. 

SUJU in the early Debut. 

BB with their hip hop image

 FTTS with HwanHee&Brian


#NOW---> Secara konklusinya, saya dan rakan-rakan bukan lagi peminat fanatik artis Korea dan sebagainya malah saya juga tak tahu perkembangan artis Korea yang terkini. Hanya yang basic sahaja saya tahu kini. Dulu masa form 4&5 pun orang masih lagi tak minat Korea. Tetiba 2/3 tahun ni je benda ni jadi satu fenomena yang terlampau mendadak naiknya. Sedangkan zaman kami minat serta fanatik Korea pun tidaklah terlampau taksub dengan mereka. Tidaklah sampai mahu memalukan diri sendiri menari di tepi-tepi jalan di BB seperti peminat yang membantah pengeluaran Jaypark dari 2PM. Melakukan pelbagai sepanduk kerana tidak menyetujui segala tindakan yang diambil oleh pihak management sana. Membazir duit membeli tiket bagi menghadiri segala konsert. Kini kesedaran itu makin lama makin memunculkan diri. Itu semua adalah satu pembaziran. Minat itu takpe tapi janganlah sampai melakukan satu pembaziran yang terlampau. 

Bak kata kawan, dia bukan lagi peminat fanatik artis Korea namun dia masih lagi menonton cerita Korea  yang dipaparkan kerana dia belajar bahasa Korea. Dan itu adalah penting bagi memantapkan lagi pembelajaran yang dipelajari dia. I'm respect her.


*Sorry with the long post.
And Good Luck to people who are start to love them. Teehee. :p
I'm done with them. Minat hanya sedikit sahaja yang tinggal. :D
And now I like to travel. Just travel and start to make another memoir in my life.

Wassalam


No comments:

Post a Comment