Tuesday 19 February 2013

Terlampau stress buat kita nangis



Assalamualaikum w.b.t.

Pernah tak korang rasa lagi nak abis study lagi banyak benda nak buat dan bermacam-macam dugaan datang. Adakalanya stress tu membantu kita dalam tangani masalah tetapi adakalanya ia membebankan sehingga membunuh diri kita sendiri. Stress yang melampau juga membuatkan airmata itu tiba-tiba mengalir tanpa henti. Ia hadir menemani kita tanpa kita pinta. Tangisan turut memberi kelegaan namun ia bukan jalan penyelesaian segala masalah.

Ujian itu pasti ada dalam kehidupan. Baru ia dapat menguji ketahanan mental dan juga fizikal kita. Kerana bila ujian itu datang sesungguhnya kita tahu bahawa Allah itu tidak mahu kita mengabaikan pencipta manusia. Akibat terlampau leka dengan nikmat dunia menyebabkan pelbagai ujian itu datang bertimpa supaya manusia itu sedar bahawa segala di dunia hanya sementara sahaj dan ia tidak kekal buat selama-lamanya.

Dan tetiba juga rasa nak berhenti belajar. Hati kuat sangat rasa nak berhenti belajar. Rasa nak pergi sujud dekat kaki mak ayah cakap 'mak/ayah, angah nak berhenti belajarlah. Angah nak kerja tolong mak/ayah. Angah tak sanggup nak tengok mak/ayah runsing, pening, sakit sebab nak cari duit semua. Biarlah angah yang bersusah payah pulak cari duit semua'. 

Agak-agak apa reaksi dorang kalau nak cakap macam tu. Mesti dorang kecewa gila dengan anak yang dorang harapkan tetiba cakap nak berhenti belajar. Keadaan yang berlaku sekarang ni betul-betul buat angah stress. Bila adik beradik lain lansung tak fikir nak corakkan masa depan dorang sendiri. Fikir perasaan mak ayah yang dah susah payah besarkan dorang dari kecil sampailah besar kini.

Dorang buat masalah tapi kita yang tertekan nak fikirkan masalah dorang dan bagaimana nak selesaikan semua. Kalau angah tengok ayah stress sebab nak fikirkan masalah kewangan. Ia juga buat angah terfikir bahawa adakah kami semua turut jadi bebanan ayah.

Mungkin result semester lepas turun sebab angah terlampau stress dengan apa yang berlaku. Mungkin angah tak sedar ia turut membunuh diri angah. Menganggu konsentrasi angah dalam menjawab exam. Nampak cekal di luar namun sangat lemah di dalam. Nampak gembira di luar namun disebaliknya angah sedih stress dengan apa yang berlaku. Seboleh-bolehnya angah tak mahu minta duit mak ayah sebab angah taknak jadi bebanan mak/ayah dalam membesarkan angah.

Angah tahu ayah runsing dengan apa yang berlaku. Walaupun angah tak nampak tangisan ayah, tapi angah tahu ayah menangis dengan apa yang berlaku. Ayah kecewa dengan apa yang berlaku. Ayah cuba cekal dan tabah dengan ujian yang ayah perlu hadapi. Sunggu angah tak kuat nak tengok apa yang ayah hadapi tapi angah cuba kuatkan diri angah depan semua, depan ayah supaya  angah dapat salurkan kekuatan pada ayah. 

Maybe sekarang Allah nak bagi ujian tu pada kita. Mana tahu dalam 2/3 tahun akan datang, Allah akan bagi rezeki nya pada kita tanpa henti hingga terhentinya nafas kita di dunia ini. Manusia keliling kita mungkin tertawa dan mengata tentang kita, tapi adakah mereka sedar bahawa tawa itu, kata itu akan kembali jua pada mereka kelak. Mungkin mereka keji kita dalam diam, tapi ia turut akan berbalik pada mereka jika mereka tidak pernah sedar dan berubah dengan apa yang mereka lakukan. mereka mungkin tak faham dengan apa yang berlaku. mereka hanya tahu berkata, berkata tanpa henti kerana mereka tidak merasa apa yang kita rasa. Tapi Allah itu maha adil. kita tak mampu nak balas apa yang mereka lakukan, tapi sesungguhnya Allah itu berkuasa membalas segalanya kerana kita tak layak nak hukum mereka. 

Tabahkan hambamu ini ya Allah
Kuatkan hambamu ini ya Allah
Sesungguhnya ujian mu memberi kesan yang dalam pada kami ya Allah
Kami hambamu yang lemah ya Allah

Wassalam


No comments:

Post a Comment