Friday 1 February 2013

Sikap pemandu Malaysia kini



Assalamualaikum w.b.t.

Hye hye. Penat keluar dengan family. Pusing-pusing Seremban ja pun tapi disebabkan jem yang keterlaluan membuatkan duduk dalam kereta pun boleh penat gila. Dari masuk dalam kereta, kereta bergerak ke setiap jalan sehinggalah pulang ke rumah asyik memerhati sikap pemandu di Malaysia pada zaman kini. 

Dalam beberapa tahun ni rasa macam sikap pemandu makin menjadi-jadi ja. Macam lesen memandu tu mudah saja mereka perolehi kot. Masa belajar memandu bukan main lagi ikut undang-undang bagi signal seawal yang mungkin before masuk simpang. Now bila dah ada lesen, signal pun entah ke mana kan. Lepas tu kalau nak menyelit ikut suka hati pemandu je nak menyelit tanpa signal. Kalau terlanggar kang disalahkan kita pula sebab dah tercium buntut kereta dia sampai kemek. Padahal salah dia sebab tak bagi signal awal. Sebab tu setiap kereta dipasangkan signal supaya kita gunakannya bukan sebagai perhiasan semata-mata. Kan kalau kita pasang signal masa nak masuk simpang atau sebagainya ia membolehkan pemandu lain alert dan berhati-hati juga. Takde lah nak menyusahkan diri bila terlanggar.

And one thing yang berlaku petang tadi masa keluar dengan family. Traffic light hijau tapi kereta bergerak perlahan. So ingatkan jem sekali nampak ada motor dah terbalik jatuh. Yang paling kesian aunty yang bawa motor tulah jatuh. Kemana sikap kesabaran seorang pemandu. Memang lah lampu tu dah hijau dan anda mahu meneruskan perjalanan tapi janganlah sampai melanggar kenderaan lain especially motor. Sungguh bernasib baik aunty tu tak cedera kalau aunty tu cedera sehingga melibatkan kehilangan nyawa anda akan didakwa. 

Dan sebab itu kita tak boleh nak pentingkan diri sendiri ibarat jalan itu kita punya seorang. Bukan kita sahaja manusia yang hidup di dunia ini. Banyak lagi manusia lain yang memerlukan kemudahan yang sama seperti kita.

p/s: Peringatan buat diri sendiri juga supaya sentiasa berhati-hati ketika di jalan raya.


Wassalam


No comments:

Post a Comment