Thursday 4 October 2012

Pujian Bukan Untuk Meninggi Diri

Assalamualaikum wbt.


Bangun pagi dengan harapan menambah ilmu walaupun assignment yang menimbun-nimbun. Tak perlu berpatah arang ataupun sebagainya. Niat seorang student itu perlu betul dan ikhlas dalam mencari dan menimba ilmu dunia juga akhirat. 

'Si dia yang bersiap dengan wajah yang berseri-seri, semangat yang kental serta niat yang menebal. Memakai pakaian yang bersih dan kemas memberi keyakinan yang sangat tinggi pada si dia. Tibanya di kelas, rakan-rakan memuji kelainan yang terdapat pada dirinya. Pujian yang tidak putus tidak lekang dari mulut rakan-rakan kelasnya. Si dia hanya senyum tanpa berkata apa-apa'.


Pujian yang ikhlas adakalanya perlu bagi menambah keyakinan sahabat tetapi adakalanya pujian turut membunuh keyakinan diri. Puji tidak perlu melebih-lebih. Pujian juga dapat membantu sahabat anda meningkatkan keyakinan diri dalam meneruskan hidupan harian sebagai pelajar dan juga manusia. Cukuplah sekadar memuji dirinya dengan kata-kata semangat bukannya dengan kata-kata yang tajam bak belati. Ia mungkin bakal membunuh diri sahabat. 

Hidup dengan pujian boleh merubah sahabat. Tetapi janganlah menyalah ertikan pujian itu dengan meninggi diri. Kelak ia akan menghancurkan diri sendiri. Cukuplah sekadar mengambil pujian itu sebagai satu ujian untuk menjadi lebih baik di sisi-Nya. Wallahualam

Wassalam



No comments:

Post a Comment