Friday 20 December 2013

prihatin si ayah


Assalamualaikum wbt

Waktu yang sepatutnya tiba di rumah dijangka tengah hari namun terlewat ke petang gara-gara tiket takde tengah hari. Tepat pukul dua bus bergerak menuju ke destinasi yang ditujui. Alhamdulillah tiba dengan selamat pada pukul 4 petang. Kerisauan si ayah menanti kepulangan anaknya yang sepatutnya tiba tengah hari tidak kunjung tiba. Akhirnya si ayah membuat keputusan untuk menghubungi si anak yang jauh dari pandangan mata tuanya.

Selesainya bertukar segala kata-kata, akhirnya si ayah akur dengan kelewatan si anak yang bukan dipinta oleh si anak. Kerisauan si ayah kembali apabila tiada sesiapa yang akan menunggu ketibaan si anak di terminal bus dan tiada sesiapa yang bakal menjemput si anak kerana komitmenn terhadap pekerjaan.

Bagi melegakan segala kekusutan si ayah, si anak mula memberi kata keputusan. Tidak mengapa ayah. Anakmu tahu mencari jalan pulangnya sendiri. Si ayah akhirnya tunduk menerima segala keputusan si anak. Setibanya si anak di tanah tumpah darahnya selama 22 tahun, si anak dengan pantas menghubungi si ayah untuk mengkabari bahawa dia telah selamat tiba dan memberi kabar yang si anak ada transport untuk menjejaki rumah si ayah. Si ayah menarik nafas lega nya.

Sesungguhnya kudrat si ayah dalam mencari rezeki disamping membesarkan anak-anaknya yang ramai membuatkan si anak merasakan dia tidak mahu menyusahkan si ayah nya lagi. Wahai ayah, anakmu akan sentiasa mendoakan kesejahteraan mu, kesihatan mu, dan selebihnya.

Si anak yang lemah


No comments:

Post a Comment